Obsah

„Peďák“ nemají, přesto budou před tabulí. Noví učitelé musí sázet i na moderní technologie

Typ: ostatní
Jak udělat školy takové, aby v nich děti výuka bavila a zároveň z nich vycházely co nejlépe připravené pro život? Základem jsou kvalitní učitelé. A třeba i takoví, kteří nevystudovali pedagogickou fakultu. Zaměřila se na ně organizace Učitel naživo, která na učitelskou profesi připravuje ty, kteří s

Debaty o tom, jaká nastavit pravidla pro používání mobilních telefonů ve výuce a ve škole obecně, se vedou řadu let a nemají jednoznačný závěr. „Je sice pravda, že učitelé musí soutěžit o pozornost dětí s mobily a tablety a často prohrávají. Za znuděné děti v lavicích ale nemůže jen rozvoj technologií,“ myslí si koordinátor výcvikového týmu budoucích učitelů Matouš Bořkovec z organizace Učitel naživo.

Základ práce učitele je podle něj stejný jako kdykoliv dřív. Děti je potřeba zaujmout něčím, co vychází z jejich zkušenosti a je pro ně smysluplné. „Neměli bychom technologie kategoricky odmítat, ani jejich využívání bezhlavě prosazovat jako všelék, který zachrání české školství. Měli bychom se ptát zejména na to, jak technologie využívat co nejlépe a jak minimalizovat s nimi spojená rizika. Povrchní užívání technologií může mít negativní dopady například v tom, že si díky nim zvykáme na rychlé přepínání mezi činnostmi, na tříštění pozornosti a přeskakování z tématu na téma,“ myslí si Bořkovec.

Existuje ale velké množství způsobů využívání technologií, které by studentům i učitelům určitě měly stát za pozornost. „Například americká Khan Academy experimentuje s takzvanou převrácenou výukou (flipped classrooms), kdy studenti získávají základní informace o probírané látce z online zdrojů ještě před samotnou výukou ve třídě,“ vysvětluje Bořkovec. Ve třídě tak mohou studenti diskutovat s učitelem i mezi sebou a docházet k hlubšímu porozumění problematiky.

„Web Khan Academy je doplněný i o kvalitně zpracované kvízy, při kterých studenti uplatňují znalosti získané z videí, pracují s texty a rozvíjejí dovednosti porozumění textu i kritického myšlení. Není to jenom jednosměrný přenos informací, který není pro učení tak efektivní jako interakce,“ upozorňuje Bořkovec. Česká lokalizace Khan Academy je zatím jen částečná, ale už teď je v češtině k dispozici i část učebního systému, nejen videa.

Bezpečně a s kritickým nadhledem

Samotná videa ale ke kvalitní výuce nestačí. Ani z nejlepšího videa si žáci bez rozumného vedení a případného dovysvětlení nemusí odnést to, co je potřeba. „Magickou přísadou dobrého vyučování zůstává schopnost učitele poznat potřeby svých studentů, nabídnout jim vzdělávání na míru a podporovat je v tom, aby přebírali co největší odpovědnost za své vlastní učení. Stále platí, že učitel je pro studenty především člověk, se kterým mohou mít určitý vztah a který je může inspirovat svým nadšením, zaujetím, vlastním příběhem a uchopením svého předmětu,“ uvažuje Matouš Bořkovec z Učitele naživo.

Není ale pochyb o tom, že učitel má být schopný zapojovat do výuky využívání technologií jako standardní součást své práce. Základem jsou aplikace pro práci na dokumentech, tabulkách a prezentacích sdílených v cloudu. Měl by ale zvládnout i různé způsoby vizualizace dat, střih a tvorbu videa, ovládání aplikací podporujících organizaci práce nebo strukturování informací (například Trello, myšlenkové mapy a podobně). To všechno jsou aktivity, které by se neměly objevovat jen v předmětu informatika, ideálně by měly jít napříč celou výukou.

Stejně tak by měl být učitel schopen využívat moderní technologie pro plánování výuky, analýzu výukových výsledků, aktivizaci žáků (např. aplikace Kahoot!, Plickers apod.), k individualizaci výuky a v neposlední řadě samozřejmě také pro komunikaci s kolegy, odborníky, rodiči nebo pro svoje vlastní vzdělávání.

„V našem dvouletém programu věnujeme fenoménu digitálních technologií jeden víkendový blok, kde si studenti – budoucí učitelé – sami vyzkoušejí nejrůznější vzdělávací aplikace,“ vysvětluje Bořkovec. „Navíc integrujeme využívání technologií přímo do našeho výcviku v duchu hesla „děláme to, co učíme“. Do prostředí Google Classroom umisťujeme studijní materiály a studenti zde odevzdávají své úkoly a získávají na ně zpětnou vazbu. Samozřejmostí je sdílení výukových materiálů, zdrojů a zápisků v cloudu. Studenti také pracují s videi z vlastní výuky, která sami zpracovávají a stříhají,“ dodává.

Umělá inteligence nás nespasí

Zdá se tedy, že učitel budoucnosti by měl mít vysoké digitální kompetence a měl by umět s dětmi digitální technologie smysluplně využívat. Na druhou stranu se nemůže spoléhat na to, že za něj odvedou všechnu práci. I v budoucnu budou zásadní osobní charakteristiky učitele a jeho schopnosti. Představa, že se všichni budeme učit od špičkových vědeckých celebrit z YouTube a docházku do školy prostě zrušíme, patří do sci-fi filmů. Technologie ale mohou podpořit autonomní učení a role učitelů se tak dál posouvá více k roli průvodců vzděláváním.

„Měli bychom se soustředit hlavně na soustavné zvyšování kvality vzdělávacího systému jako celku, a zejména na podporu našich učitelů a ředitelů,“ poznamenává Matouš Bořkovec. Nejde zdaleka jen o platy učitelů, jejichž růst je naprostou nutností, ale zejména také o jejich mnohem kvalitnější přípravu na učitelské povolání, průběžné celoživotní doplňování znalostí a podporu v jejich profesi, která zabrání například syndromu vyhoření.

Pokud se do českých škol dostane generace učitelů, kteří se neustále snaží rozvíjet své digitální kompetence, zapojovat technologie smysluplně do výuky, a rozvíjet tak i schopnosti dětí, povede to ke kvalitnějšímu vzdělávání. Důležité ale je, aby se učitel s jednou získanými zkušenostmi nespokojoval po celou svou kariéru, neustále se poohlížel po novinkách a přistupoval k nim s kritickým nadhledem.

Zdroj článku naleznete ZDE


Vytvořeno: 18. 11. 2019
Poslední aktualizace: 5. 1. 2022 11:44
Autor: