Obsah
Dne 13. února 2018 byla podána Žádost o podporu projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání II v ORP Chrudim z OP VVV
bude obsahovat aktivity, které školy povedou blíže k vizi jejich rozvoje. MAP II řeší konkrétní
aktivity, které pomohou školám rozvíjet jejich vnitřní potenciál a spolupráci a zaměří se na
těchto šest implement
Implementační aktivita 4.1 Povolání pro život
Cílem této implementační aktivity je zvýšení motivovanosti žáků o technické obory a podnikatelskou
činnost a posílení povědomí o potřebě správné volby dalšího vzdělávání, rozvoj praktických znalostí,
schopností a dovedností žáků prostřednictvím přímého kontaktu se zaměstnavateli, který má
následně vyvolat jejich zájem o odbornou práci s technickým a podobným zaměřením
prostřednictvím realizací netradičních exkurzí pro žáky ZŠ (návštěvy podniků) a přednášek
podnikatelů, odborníků a specialistů, kde se žákům představí firmy, povolání a studijní obory.
Následně bude nastavena dlouhodobá spolupráce na základě zpětných vazeb z exkurzí a přednášek,
provede se výběr vážných zájemců z žáků 8. ročníků ke spolupráci s konkrétním podnikem. Vytvoří se
týmy, které budou složeny ze zástupců žáků a odborníků z praxe z podniku, které budou v rozmezí
několika měsíců docházet do firem tak, aby se žáci podrobně seznámili s firmou, a společně vytvoří
výrobek.
Současně bude probíhat i setkávání se základními školami, kde zástupci podniků, SŠ, ZŠ, rodičů, žáků
8 a 9. ročníků a týmů představí svůj podnik, svoji SŠ a prezentaci výsledků práce (výrobků) týmů.
Společně se uskuteční setkávání výchovných poradců, kariérních poradců a zaměstnavatelů formou
odborných přednášek, prezentací výstupů – výrobků z práce týmů v podniku a zorganizuje se soutěž
o nejlepší výrobek s mediální podporou zájmu o technické obory. Projekt je zaměřen především na
žáky II. stupně základních škol, pro které je aktuální rozhodování o budoucím studiu a tím i volbě
povolání. Cílové skupině bude umožněn přímý kontakt s budoucím zaměstnaneckým prostředím a
zaměstnavateli, navázání osobních kontaktů a dialogů, bezprostřední odstranění případných
vytvořených mýtů a obav a lichých představ o podnicích a prostředí v nich a charakteru jednotlivých
profesí. Prostřednictvím soutěží bude podporován pozitivní přístup žáků k manuální práci a připraví
se tak podmínky pro probuzení většího zájmu o ni. Zároveň žáci budou navedeni na myšlenku, že
jejich budoucí práce může být zároveň i jejich koníčkem.
Tím, že exkurze budou pro cílovou skupinu bezplatné, stanou se pro ni mnohem dostupnější a
přijatelnější. Prostřednictvím svých pedagogů, kteří budou cílové skupině metodickým průvodcem při
získávání nových zkušeností, vědomostí a zážitků z praxe, budou žáci díky tomuto obohacení výuky
nově motivováni k dalšímu studiu a zaměření. Své dojmy, postřehy, formované názory a nápady
získané během exkurzí využije cílová skupina následně při účasti v soutěži o nejlepší výrobek.
Prostřednictvím soutěže o nejlepší výrobek budou na základě dosažených úspěchů motivováni ti žáci,
kteří třeba nevynikají v ostatních předmětech, ale jsou manuálně zruční a šikovní. Díky týmovým
soutěžím stoupne prestiž žáků s manuální zručností a vytvoří se podmínky pro rozvoj jejich
komunikačních dovedností, rozvoj osobnosti a schopnosti týmové spolupráce.
Implementační aktivita 4.2 Mobilní technohrátky pro MŠ a ZŠ v ORP Chrudim
Cílem této implementační aktivity je podpora polytechnického a přírodovědného vzdělávání ve
spolupráci s Univerzitou Pardubice a Institutem rozvoje evropských regionů a zvýšení motivovanosti
žáků o technické obory, prohloubení zájmu žáků o přírodovědné předměty a zvýšení kvality
počátečního vzdělávání žáků v přírodovědných předmětech, to vše zajímavou a hravou formou.
Uskuteční se semináře pro učitele (např. pro učitelky MŠ se představí metodika jednoduchých, ale
zábavných přírodovědných a technických pokusů), semináře ve školách pro žáky 1. nebo 2. stupně -
jejich cílem bude ukázat svět moderních technologií a technické a přírodovědné disciplíny hravou
formou a vzbudit nebo posílit tak zájem dětí o technické a přírodovědné obory a motivovat je k jejich
dalšímu studiu.
Bude možné přizpůsobit obsah semináře dle zájmu školy, akce budou probíhat na jedné škole pro
žáky z více škol, nebo akce na jedné škole pro vybrané žáky – zájemce o problematiku apod.
Implementační aktivita 4.3 Podpora přechodu mezi stupni vzdělávání
Cílem této implementační aktivity bude seznámení žáků nižšího stupně vzdělávání s prostředím
vyššího stupně vzdělávání v regionu formou přírodovědných a technických soutěží. Tedy ze strany ZŠ
akce pro děti z MŠ pro seznámení s prostředím ZŠ a pro žáky posledních ročníků ZŠ pro seznámení
s prostředím SŠ.
Implementační aktivita 4.4 Podpora přírodovědného vzdělávání a environmentálního přístupu
Cílem implementační aktivity bude pořádání exkurzí pro MŠ, ZŠ a pedagogy, spolupráce s knihovnami
– podpora čtenářské a matematické gramotnosti v rámci rozvoje znalostí tématu podzemních a
povrchových vod ve spojení s regionem formou jednodenní autobusové exkurze po lokalitách, které
spojuje téma podzemních i povrchových vod v rámci rozvoje gramotnosti o vodě. Téma vody je
v současnosti velmi aktuální a území MAP ORP Chrudim má velkou výhodu v možnosti prezentace
názorných pozitivních i negativních příkladů v nakládání s podzemními i povrchovými vodami, včetně
návaznosti na matematickou gramotnost. V rámci exkurze bude možné navštívit následující lokality:
Podlažice, Zderaz, Kaplice, Nové Hrady, Jenišovice, Blansko. Cílovou skupinou jsou děti a žáci,
pedagogové mateřských, základních škol, případně koordinátoři EVVO na školách.
Dalším cílem bude posílení gramotnosti mezi žáky mateřských, základních škol v různých oborech
s primárním zaměřením na environmentální výchovu (EVVO) formou exkurzí do vzdělávacích zahrad
na území Národního geoparku Železné hory, respektive MAP ORP Chrudim (např. Vodní zahrada –
areál společnosti Vodní zdroje Chrudim, spol. s.r.o. apod.)
V rámci povinné aktivity podpory čtenářské a matematické gramotnosti se uskuteční čtení
v zahradách s názvem Bajky v zahradách. Tento projekt je projektem knihoven ve spolupráci se
školkami, školami a dalšími organizacemi. Cílem projektu je podpořit schopnosti přemýšlet,
komunikovat a rozvinout dětskou představivost, formovat čtecí návyky, učit děti morálním
hodnotám, podpořit prosociální vztahy, prohlubovat přátelství a vzájemnou pomoc. Kromě čtenářské
gramotnosti se projekt také zaměří na environmentální výchovu – čtení se uskuteční na zahradě
mateřských školek. První pilotní čtení se uskuteční na zahradě MŠ Řestoky.
Implementační aktivita 4.5 Inkluze v praxi – rozvoje spolupráce mezi školami v oblasti inkluze.
Cílem implementační aktivity je rozvoj spolupráce mezi školami ORP Chrudim v oblasti inkluze, rozvoj
partnerství v území a to:
1) Rozvoj potenciálu pedagogů a asistentů pedagoga formou sdílení dobré praxe, a zkušeností za
metodické podpory expertního týmu poradců v oblasti inkluze (mobilní tým) sdílením zkušeností z
typových cílených intervencí na školách (shrnutí zkušeností z konkrétních případů, sdílení zkušeností z
mentoringu, supervize speciálních pedagogů na školách ORP Chrudim, popř. sdílení zkušeností
dalších odborníků působících na území ORP. Využití expertního týmu-tj. 2 expertky s dlouholetou
praxí - je podstatou pilotního ověření nového způsobu odborného poradenství v území, které si klade
za cíl urychlit proces implementace inkluzivních opatření v území a uspokojit poptávku pedagogů po
odborné pomoci při správném nastavení plánu péče o dítě díky zpřesnění identifikace jeho potřeb,
které povede k volbě vhodné intervence u žáků se SVP.
2) Sdílení praktických zkušeností z implementace a dalšího využití pedagogických dokumentů
Cílem je zvyšování kvality vzdělávání-rozvoj potenciálu pedagogických pracovníků
3) Sdílení pedagogických zkušeností s rodiči – osvětové akce, besedy, zkušenosti metodiků prevence
(přednášky, semináře, workshopy, vzdělávání)
Cílem je zvýšení informovanosti veřejnosti (hlavně rodičů) v oblasti inkluze a jiného přínosu v rámci
jejich zvýšení motivace a způsobu zapojení do problematiky vzdělávání a výchovy.
Implementační aktivita 4.6 Vzdělávání a informační akce – setkávání v území pedagogů MŠ, ZŠ,
ředitelů škol, rodičů, zástupců organizací a dalších aktérů v oblasti vzdělávání, workshopy, školení,
poskytování informací prostřednictvím webu maporpchrudim.cz
Na konci prvního akčního plánu dojde k vyhodnocení a v případě dalšího zájmu nebo doporučení
Řídícím výborem může docházet k úpravám implementačních projektů pro další období projektu.
Projekt, v případě schválení žádosti ze strany OP VVV bude zahájen 1. 9. 2018 a plánovaný termín
jeho ukončení je 28. 2. 2022. Do projektu se předběžně zapojilo 76 škol z celkového počtu 78 mateřských, základních a uměleckých škol. Žadatel o podporu, a v případě schválení projektu jeho
řešitel, je město Chrudim. Příprava žádosti a realizace projektu byla a bude realizována ve spolupráci
s místními akčními skupinami působícími v území ORP Chrudim: MAS Chrudimsko, MAS
Železnohorský region, MAS Skutečsko, Košumbersko a Chrastecko.
Vedle výše uvedených partnerů, kteří se budou podílet na implementačních aktivitách, budou do realizace projektu zapojeni i další partneři působící v oblasti vzdělávání a výchovy a souvisejících oblastech.
Iva Roušarová a Jana Košťálová, MAS Chrudimsko, z.s.
Poslední aktualizace: 5. 1. 2022 11:57