Obsah

MAP - Orlicko

Typ: ostatní
MAP - Orlicko „Na Orlicku přinesla aktivita MAP do škol smysluplný a ucelený systém podpory a spolupráce: pomáhá, propojuje a přitom nezahlcuje … „

„Na Orlicku přinesla aktivita MAP do škol smysluplný a ucelený systém podpory a spolupráce: pomáhá, propojuje a přitom nezahlcuje … „

 

Tak by se dalo shrnout hodnocení toho, co přinesla do území Orlicko-Ústecka aktivita místního akčního plánování a podpory v realizaci projektů zaměřených na to, jak učinit ze škol místo, kdo nejsme učeni, ale vzděláváme se sami a s chutí.

 

A jak to děláme? Ukažme si to na příkladu aktivity zaměřené na Pedagogickou diagnostiku předškolních dětí.

V procesu akčního plánování v letech 2016 – 2018 jsme zjistili, že by si pracovníci ve mateřských školách rádi rozšířili své kompetence v oblasti diagnostiky dětí předškolního věku a to s využitím diagnosticko-intervenční pomůcky Klokanův kufr.

5 vybraných pilotních mateřských škol během uplynulých dvou let absolvovalo ucelený systém vzdělávání (32 hodin seminářů od Mgr. Jiřiny Bednářové.), podpory při zavádění do výuky (20 tutorských hodin) a nyní si vyzkoušelo i vedení ukázkové hodiny. Kromě kvalifikovaného zaškolení a podpory získaly zapojené školy také materiální vybavení v podobě diagnostické pomůcky – Klokanova kufru.

Po dvou letech realizace projektu se tak z nováčků stávají matadoři a z úspěchu a práce získají přínos nejen děti pilotních mateřských škol, ale celé území. V příštím školním roce zrealizuje každá zapojená mateřská škola jednu ukázkovou hodinu pro kolegyně z území a stane se jim oporou, pokud by chtěly s metodou Klokanova kufru pracovat i ve své mateřské škole.

Projekt tak přinesl ucelené a místně dostupné vzdělání a podporu, založenou na spolupráci malé skupiny mateřských škol v území, které se nyní stanou lídry pro ostatní kolegy a kolegyně v okolí.

 

A jak hodnotí projekt sami pedagogové?

 MŠ Písečná, Kristýna Petráčková, pedagog

  • V MŠ je Klokánek mezi dětmi oblíbený, rádi s ním pracují a věnují mu hodně času. Pokud dítě nějakou oblast nezvládá, pedagogové mu věnují větší péči a danou oblast s ním v případě potřeby opakovaně procvičují.

Daniela Marešová, pedagog v MŠ U Dvora, Letohrad:

  • „Tutoriální vedení bylo velmi přínosné. Postupnými kroky budeme schopni v příštích letech diagnostikovat všechny ročníky docházející do naší školky, protože práce s Klokánkem je zakomponována do plánování našich pedagogů.“

 

 MŠ Pivovarská, Bc. Jarmila Kainková a Ludmila Vaníčková, mají s Klokánkem dobré zkušenosti:

  • ,,Díky Klokanovu kufru se nám snáze daří diagnostika, lépe chápeme tuto problematiku.“
  • ,,Zkušenosti, které jsme načerpaly pod vedením tutorky, jsou vyčerpávající.“

 

A jak to děláme? Ukažme si to na příkladu aktivity zaměřené na Rozvoj kompetencí výchovných poradců ZŠ

Volba střední školy /učebního oboru vzdělávání představuje důležitý milník každého žáka. Významně ovlivní, s jakou lehkostí vstoupí nejen do studijního, ale i následného pracovního života. Proto jsme ve spolupráci s celkem 7 školami v území zahájili 4-letý projekt zaměřený do oblasti kariérového poradenství.

Výchovní poradci 7 vybraných škol a tutoři absolvovali v roce 2018 vzdělávání zaměřené na práci s diagnostickým nástrojem COMDI. Na základě tohoto zaškolení ve školách v rámci aktivity MAP proběhne po 3 školní roky testování žáků 8. tříd tímto diagnostickým nástrojem, jehož interpretaci provede výchovný poradce školy, v prvních letech s intenzivní, následně již výběrovou podporou tutora. S výsledky a studijními předpoklady jsou pak seznámeni jak žáci, tak jejich rodiče. Nedílnou součástí aktivity je také sdílení zkušeností zapojených škol a tutorů.

Díky nabytým a ukotveným zkušenostem, budou moci v dalších letech zapojené školy nabídnout rodičům testování jejich dětí zkušeným výchovným poradcem. Rodiče uhradí pouze náklady testovací licence v řádech stovek korun.

A co projekt přinesl? 7 pilotním školám ucelené a místně dostupné vzdělání a podporu. Žákům a rodičům možnost kariérového poradenství. A území Orlicka pak síť zkušených výchovných poradců, kteří získali dostatečné zkušenosti v práci s metodou kariérového poradenství a mohou je předávat dále.

A jak hodnotí projekt sami výchovní poradci?

ZŠ a MŠ Libchavy, Mgr. Zuzana Novotná:

  • „Žáci mají díky této aktivitě příležitost se poprvé zorientovat ve své profesní orientaci.“
  • „Velmi cenný je čas strávený společně s žákem a jeho rodiči při společném rozebrání tohoto tématu.“

ZŠ Dolní Dobrouč, Mgr. Zuzana Vacková:

  • „Díky projektu začali někteří žáci prvně uvažovat o volbě svého dalšího studia/povolání, jiní si své rozhodnutí potvrdili.“
  • „Hlavní přínos testování vidím v situacích, kdy test nahlíží na žáka jiným pohledem, než při běžné školní výuce.“

Masarykova základní škola, Klášterec nad Orlicí, Mgr. Yvona Franková:

  • „Aktivita COMDI přináší žákům první hlubší zamyšlení se nad výběrem jejich další školy a povolání.“
  • „Tutor mi pomáhá především v oblasti osobností a typologií žáků. Je dobré, že výsledky mohu s někým zhodnotit a ujasnit si případné nesrovnalosti.“

 

Nositel projektu MAP je MAS ORLICKO, z.s., www.MasProOrlicko.cz. Více o aktivitách projektu na www.maporlicko.cz .

Zpracovala: Ing. Ivana Vanická


Vytvořeno: 3. 9. 2020
Poslední aktualizace: 3. 9. 2020 9:20
Autor: M K