Obsah

Lektor k matematické gramotnosti s hudbou

Typ: ostatní
S lektorem má NIDV připravený akreditovaný seminář: Matematika a hudebně pohybová výchova

Kaslová Michaela, PhDr.

Adresa:

Na Malovance 16, Praha 6 169 00

 

Mobilní telefon:

602262645

E-mail:

michaela.kaslova@pedf.cuni.cz

 

H81 Matematika a hudebně pohybová výchova 1,8

MSMT-542/2019-1-108

Vzdělávací program je zaměřen na rozvoj a využívání mezipředmětových vztahů. Přesahy obou oborů (matematika a hudební a hudebně pohybová výchova) jsou natolik významné, že je vhodné jich více využívat v praxi, tak aby žák přirozeně chápal význam poznání v jednom z předmětů pro jeho použití v dalších předmětech). Tento vztah bývá primitivně redukován jen na vazbu noty a zlomky, avšak přesahy jsou mnohem širší. Obsah je zaměřen na rozšíření přesahů. Program je určen nejen učitelům matematiky a hudební či hudebně pohybové či taneční výchovy, ale všem pedagogům, kteří se chtějí inspirovat pro zpestření práce s využitím přesahů. Vybrané aktivity mohou současně plnit podpůrnou roli učitele při hlubším poznávání žáků a jejich talentu, nadání či handicapu.

1) V první části se v rámci dílny zaměříme na rytmizace a pravidelnosti, které se vyskytují ve všech zmíněných předmětech. Souběžně využívají transformace či substituce a za jistých okolností jde o setkání s nekonečnem. Podle zájmu lze část kurzu zaměřit aktivity i na práci se slabozrakým či slepým žákem. Další z možností je propojení na geometrii či na funkce. Na závěr části shrneme poznatky. (2h)

2) V další části programu si vyzkoušíme řadu aktivit včetně poslechu nahrávek vybraných úryvků hudby a rozvedeme další možnosti jejich využití.  V přesazích půjdeme i do grafických záznamů časoprostorových situací. Využijeme různé hudební nástroje: orffovské, dále violoncello, housle, elektrické piano, flétnu nebo píšťalku. Ukážeme si limity toho kterého z nich pro výuku matematiky. Hudba bude užita i jako jeden z nástrojů podporujících tvorbu a zpracování představ směřujících k abstrakci. Ukážeme si transformace jednoho druhu modelu v druhý. (3h)

3) V tělocvičně nebo gymnastickém sále propojíme matematiku mimo jiné i s tvorbou choreografií. Významnou roli v rozvoji specifických schopností (především zpracování představ, orientace v prostoru či časoprostoru), podněcování vzniku raných matematických představ (či aplikací) hrají cíleně zvolené písně, pohybové či taneční hry. Současně odkryjeme úskalí některých aktivit. Přesahy lze využít jak ve fázi úvodu k novému tématu, tak ve fázi prohlubování pochopení, případně v diagnostice a terapii, neposledně v aplikacích a ve stimulaci tvořivosti žáků. (3 h)

Organizátor zajistí, aby si někdo z účastníků si přinesl housle či violoncello s sebou (stačí začátečnická úroveň hry na nástroj), případně jiný hudební nástroj. Pro program je potřebné rezervovat větší prostory pro pohyb ve třetí části VP.

Doporučeno:

učitelé 1. stupně ZŠ
učitelé 2. stupně ZŠ

Poplatek:

850 Kč

Pracoviště:

 

Garant:

 

Místo konání:

Učebna NIDV - všechna pracoviště

Lektor:

PhDr. Michaela Kaslová

Hodinová dotace:

8

 

Vytvořeno: 13. 9. 2019
Poslední aktualizace: 13. 9. 2019 10:35
Autor: