Obsah
Hra na podporu datové gramotnosti
StromObrázek.
"Svenja Bedenlier"
Datová gramotnost pro občanství
Datová gramotnost je důležitá pro jednotlivce i společnost, protože data stále více pronikají do našeho každodenního života a všeho, co děláme. Zvyšování datové gramotnosti je tedy důležitou oblastí činnosti pro vzdělávání (dospělých) a pedagogy dospělých. Projekt "Datová gramotnost pro občanství" si klade za cíl poskytnout strategie pro zvýšení datové gramotnosti a využívá hravý přístup k učení k realizaci tohoto cíle. V průběhu evropského projektu vzniká řada her, které se zaměřují na různé aspekty datové gramotnosti a hravou formou představují znalosti a dovednosti. Hry jsou doprovázeny manuálem, politickými doporučeními pro různé oblasti vzdělávací politiky a zúčastněnými stranami a rámcem pro datovou gramotnost, který lze aplikovat na různé kontexty.
Jak vypadá zkušební hra?
DaLi-LiFe je desková hra určená k informování a vytváření konverzace na téma datové gramotnosti, zejména nebezpečí spojená s používáním dat a jejich aplikací v každodenním životě. Hra využívá desku, kterou hráči pohybují, a dvě sady karet, které poskytují informace týkající se konceptů datové gramotnosti, což umožňuje facilitátorovi zahájit rozhovory kolem nich. Například jedna karta pojednává o používání veřejných wi-fi, což činí zařízení zranitelnými vůči hackerům.
Varianty každé karty poskytují pozitivní a negativní výsledky. V pozitivním výsledku je hráč odměněn postupem na desce, v negativním výsledku je hráč potlačen nebo nastaven zpět. To odráží to, jak naše osobní používání údajů může pozitivně i negativně ovlivnit náš každodenní život. Mnoho herních karet poskytuje informace týkající se zabezpečení a používání osobních údajů na sociálních médiích, mobilních zařízeních, počítačích atd. To zdůrazňuje nebezpečí, kterým čelí dnešní společnost, a pomáhá informovat hráče, jak zachovat soukromí a chránit svá data tam, kde mohou být ohrožena. Tímto způsobem je hra schopna zahájit konverzaci o tématech zahrnutých do hry, a tím zvýšit povědomí o problémech, které by jinak nemusely být diskutovány.
První hráč, který naviguje herní plán a dosáhne cílového kruhu, je vítězem. Pravidla hry jsou snadno pochopitelná, ale hra může být velmi taktická, protože hráči soutěží o to, kdo jako první dosáhne cílového kruhu. Hráči by měli být schopni prokázat znalosti aspektů datové gramotnosti podrobně popsaných v obsahu herních karet. Měli by být schopni porozumět pozitivním i negativním aspektům těchto položek a tomu, jak se lépe chránit před nebezpečím poskytování nebo umožnění přístupu lidí k jejich údajům. Hráči by také měli být schopni lépe rozpoznat možné podvodné situace a případy, kdy jim byly poskytnuty nepravdivé informace. DaLi-LiFe je hra pro více hráčů, která vyžaduje minimálně 2 a maximálně 5 hráčů. Je navržena tak, aby byla vysoce konkurenční hrou, a to by mělo být podporováno, protože zvýší úroveň zábavy, kterou hráči mají.
Zapojte se do hry!
Pokud se chcete zapojit do projektu a vyzkoušet si další hry, které podpoří vaši vlastní datovou gramotnost nebo integrují datovou gramotnost do vaší instituce vzdělávání dospělých, obraťte se na:
Chcete-li získat další informace o projektu, navštivte stránku https://dalicitizens.eu/
Poslední aktualizace: 16. 8. 2023 9:16